2011. május 10., kedd

Rajzoljunk együtt! - Virág/3

    A múltkor kitértünk a helyes satírozásra. Most visszatérek a virágra, melynek eddig csak a körvonalait rajzoltuk meg és kezdődhet a tónusok felvitele. Előtte azonban pár fontos dologra felhívom a figyelmeteket:

  1. Sosem nyúlok kézzel a papír azon részéhez, amelyre rajzolni fogok.
    Jártam már úgy, hogy a négyzetrács kiradírozásakor egy ujjal óvatosan lefogtam a papírt. Utána azon a  helyen már nem tudtam eltüntetni az ujjlenyomatot, még a satírozás után is meglátszott.

  2. Rajzoláskor a bal felső sarokból haladok a jobb alsó sarokba, mert így a rajzoló (nekem a jobbik) kezemmel nem maszatolom el a kész rajzot.

  3. A nagyobb biztonság kedvéért még egy tiszta nyomtatópapírt is teszek a rajzoló kezem alá.

  4. A gyurma- és grafitmorzsalékokat óvatosan söpröm le egy babakefével vagy puha ecsettel. (Van aki sminkecsetet használ.) Sosem fújok rá a papírra, mert egy parányi nyálcsepp is képes tönkretenni a rajzot. Már ezt is megtapasztaltam. Igaz nem én fújtam rá, hanem a kisfiam tüsszentett melettem... Az eredmény: a rajzon az arcon olyan pici körök, melyek satírozáskor mindig sötétebbek voltak, mint a környezet.:-(

  5. Az előbbiekből következik, hogy a félkész rajzot mindig letakarva vagy fóliába téve tárolom.
Most előveszem a rajzomat és kiradírozom a négyzetrácsokat. Nagyon óvatosan, nehogy felsértsem a papírt.
Ezután előkerítem a saját kezűleg készített segédeszközeimet: a színérték skálámat és a színérték keresőmet . Megnézem, hogy a kinyomtatott fotón az adott részlet tónusa a skálám melyik fokozatának felel meg és az annak megfelelő ceruza számát leolvasom a skálámról. Ezzel fogom azt a részt satírozni.
Ha nem vagyok biztos a dolgomban, akkor a színérték keresőt ráteszem a fotó adott részére, míg a másik keresővel a skálámon kikeresem a megfelelő tónust és a hozzá tartozó ceruzát. Így:
 

Ezt a szikladarabot tehát  2B-s ceruzával fogom satírozni. Persze nem egyszínű az egész szikla, de a sötétebb csíkokat később viszem fel rá és a világosabb részeknél gyurmaradírral szedek fel egy kicsit a grafitból.

A sötét és világosabb részek közötti középtónusokat a két rész összemosásával érem el. Ehhez a mutatóujjamra tekert papírkendőt használom, a finomabb részeknél pedig a dörzsölőt.

Lehet találomra is csinálni és a haladók már ráéreznek a megfelelő tónusra. Az is elég, ha csak a kész rajzon vagy rajzrészleten ellenőrizzük utólag a keresővel a tónusokat és ha kell utánaigazítunk.

Én a virág bal oldalán már megrajzoltam a sziklákat. Ilyen most a rajzom:


Legközelebb a virág következik.

1 megjegyzés:

gromine írta...

Köszönöm szépen a magyarázatot és a jó tanácsokat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...