2011. június 11., szombat

Női portré


Ez a legújabb rajzom. A hölgy egy kedves ismerősünk. Egy régebbi kedvenc fotóját adta ide lerajzolni, de megsúgom, hogy ő még ma is ilyen csinos.:)
A rajz A4-es Lana Bristol kartonra készült grafittal.

Ezt csak egyszer kellett újrakezdenem. A négyzetrácsokat ugyanis az elemes radírral töröltem ki az arcon kívül eső részeken a háttérben, ahol úgy gondoltam, nem fog látszani, mert nem rajzolok rá úgysem.
Hát meglátszott. Ha oldalról néztem a papírt, akkor szép fényes négyzetrácsot láttam a radírozás nyomán.
Ezt az átverést! Nem is értem, miért ajánlják a legtöbb rajzos könyvben az elemes radírt. Mert hogy milyen pontosan lehet vele radírozni, mert nem kell mozgatni, hanem csak tartani a pont felett, mert a radír forog. Csak arról nem volt szó, hogy közben le is gyalulja a papírt és azon a részen már nem marad meg a grafít, vagy éppen kifényesedik a rajzlap és a megfelelő szögben lelepleződnek az eltüntetni szándékozott nyomok.

Persze lehet, hogy az én technikámon kell csiszolni, de most egyenlőre inkább a gyurmaradírt és a "mezei" radíromat használom ilyen célra.

Minden esetre ez adott egy ötletet, hogy hogyan kerüljem el az ilyen malőröket. Egyszer a papírboltban figyelmetlenségből rajztömb helyett másoló tömböt vettem. Ez átlátszó, zsírpapírhoz hasonló lapokból áll, de bármilyen átlátszó sütőpapír, csomagolópapír, vastagabb kenyérpapír is megfelel a célnak. Most kitaláltam, hogy a négyzetrácsos rajzot erre az átlátszó lapra másolom át a fényképről. Ha nem kellett volna 1,3-szorosára nagyítani, akkor a kinyomtatott képre rátéve egyből átmásolhattam volna. Mivel azonban nagyítani kellett így bekockáztam 1,3 cm-ként és szépen négyzetről négyzetre átmásoltam. Itt bátran használtam a 4B-s ceruzát, mert nem ez lesz a végleges rajz. A kontúrokon még vastagítottam is, mert...

Ezután rátettem a Bristol rajzlapot, amire majd a végleges rajz kerül. Összefogtam a két lapot és egy világos ablak üvegéhez tartva a Bristol kartonon gyönyörűen átlátszottak a kontúrok, amit halványan áthúztam, ezúttal tompa hegyű 2B-ssel. Kb. így:

Így a másoló lapot csúfította el a négyzetrácsom és a Bristolon nem kellett radírozni.:)
Megjegyzem, az ablaküveges átmásolás ötlete nem az én érdemem, mert több könyvben is szerepel.

További előnye a módszernek, hogy ha elrontom a rajzot, akkor pár perc alatt megrajzolom az új lapon a körvonalakat. Korábban az ilyen hiba egy napi munkámba került, mert a négyzetrácsokat újra kellett rajzolnom, a körvonalakat is a megfelelő nagyításban és utána ki kellett radíroznom a négyzethálót...

Aki ablaküveg helyett valamelyik művészellátóban viaszmentes grafit másolópapírt talál (NEM indigót, mert azt nem lehet radírozni!), az megspórolhatja, hogy görcsbeálljon a keze, amikor a függőleges felületen rajzol. Nálunk ez a papír elég drága, így nekem egyenlőre marad az ingyenes ablaküveg + kézgörcs párosítás.:))

2 megjegyzés:

gromine írta...

Tényleg szép a hölgy, de a rajz is nagyon jó lett.
Nem is gondoltam, hogy a papírok között ilyen különbség van, és aki nem ért hozzá, az csak leveszi a polcról és megveszi.
Nagyon tetszik az ablakos másolás, mert akkor ezt lehet minták ( kézimunka ) másolására is használni.

anwerosa írta...

Köszönöm.
Arra nem is gondoltam, hogy kézimunka minták másolására is lehet használni az ablakos módszert.:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...