2011. február 4., péntek

Vele indult


Ez a rajzom mindig kedves lesz számomra. A helyes kutyus gazdija, kedves barátnőm, Gromine biztatására kezdtem ugyanis ennek a blognak az írásába. Ő dícsérgeti rajzaimat, ha nincs fotóm, ellát "rajzalannyal" és végülis az ő javaslata volt, hogy tegyem fel képeimet az internetre. Köszönöm a biztatást és az ötletet!

Számomra csodálatos dolog a rajzolás. Az egyszerűsége teszi csodássá. Elég egy papír, 1-2 ceruza és fényképezőgéphez hasonló képeket tudsz alkotni, amik mégis egyediek, megismételhetetlenek.
Ezt a rajzot még hagyományos rajzlapra rajzoltam 2B-6B-s grafitceruzákkal. Mivel a papír elég sima, ezért a kutyus nem lett igazán fekete. Azóta megtanultam, hogy igazi feketét rajzszénnel lehet rajzolni. Legközelebb figyelembe veszem. Már meg is van a következő képem - Gromine szolgáltatja nekem a rajzalanyt.

16 megjegyzés:

gromine írta...

Nagyon örülök, hogy tudok segíteni egy-két rajz "alannyal" . és megcsodálhatjuk a szép rajzaidat.

julika írta...

Örökös kritikusod leszek
Julika

anwerosa írta...

Köszönöm szépen! Szívesen fogadom a dícséretet és az építő szándékú kritikát is.:-)

Haggaimester írta...

Nagyon jól sikerült a kutya,és nem tünik fel,hogy nem elég fekete,de ezt csak te tudod,hisz fényképről csináltad és ott bizonyára sötétebb lehetett,valószínűleg.
-A kellően fekete szín nem feltétlen a rajzszéntől várható,sok múllik szerintem a megfelelő ceruzamárka megtalálásán is,és hogy milyen színértékek között helyeszkedik el én magam sokat foglalkozom rajzolással és sok márkát kipróbálhattam már, és a kör leszűkült kb.4 ceruzamárkára annak fügvényében hogy éppen mit rajzolok.
-Az egyik megfigyelésem,hogy a német Staedtler Mars Lumograph 8B-és keménységű ceruzája az tényleg FEKETE,ellenben a többi márkával pl.a Derwent 9B cerkájával.Ez mellett nem morzsolódik kenődik,az-az a surlódást is jobban tűri.-Csak az a baj,hogy itthon nehezen beszerezhető én magam az Ebay-ről rendeltem angliából 3-4 nap alatt meg is érkezett.
Az államokban is a legelismertebb művészi rajz eszközök között tartják számon,mert nagyon el lett találva.-De kutyus tényleg jó és nincs hiányérzetem a több feketéből,...,de ha neked az van próbáld ki a fennt említett ceruzamárkák eggyikét:)
Üdv_:Haggaimester

anwerosa írta...

Köszönöm szépen. Nekem kicsit szürkének tűnt, mert az "eredeti" kutyus koromfekete, csak a füleinél van kivörösödve a hosszabb szőr.
Én egy könyvben olvastam, hogy szénceruzával lehet igazán feketét rajzolni. A grafit állítólag hajlamos kifényesedni, ha túl sok rétegben visszük fel. Ez lehet előny is, de már én is tapasztaltam, hogy egy bokornál nem túl jó.
Nagyon jó ötletet adtál, mert míg a színesceruzákat és a rajzlapot művész minőségben veszem, eszembe sem jutott eddig, hogy még mindig a papírbolti grafittal rajzolok, ami valószínűleg nem művész minőségű. Van egy KOH-I-NOOR professzionális grafit készletem 5H-tól 5B-ig, de néhol karcolja a lapot, mintha szemcsés lenne benne a grafit, ezért nem használom.
Legközelebb ki fogom próbálni a Staedtlert művész minőségben. Köszönöm a jó ötletet.
Egyébként Linda Huber-nél olvastam, hogy ő H-s, 3B-s ceruzát használ, csak újabban kezdte el a 6B-s ceruzákat használni. Ha láttad már rajzait, hát csodálatos feketét tud rajzolni. Azt írja, hogy addig satírozza, amíg fekete nem lesz.

Haggaimester írta...

Megnéztem a művésznő rajzait hát igen;hát az tényleg igen fekete,bár lehet,hogy digitalizált képként nem a pontos valóságot kapjuk vissza a monitorunkon.
De kétségtelen,hogy vérprofi...
a ceruzakeménység pedig jelentőssen eltérő a márkák között ezért én az általam használt márkákkal,készítettem egy színérték skálát 6H-9B-ig(minden márka más sorban; és egy 1cm x1cm kockán próba árnyékolásokat végeztem)...és megdöbbentő,hogy milyen komoly eltérések vannak márkák azonos keménysége között,pl.amit előzőleg említettem,hogy a Staedtler Mars Lumograph 8B-se az tényleg FEKETE,feketébb mint a Derwent,Lyra Art Design,és Cretacolor Cleos-ának 9B-e hiába sötétítem akkor sem érem el vele a A Feketét,ahogyan te mondod kifényesedik egy idő után.
Nálam az igazán Fekete színértéket eddig a nevezett Staedtler Mars Lumograph 8B,és a Holland Bruynzeel Design 9B-se produkálta,de az egy kicsit lágy és érzékeny,de bizonyos rajzoknál éppen ezért szeretem,mintha festenék vele,minden kis érintés vele a papíron jelentőségteljes nyomot hagy maga után.
-A magyar piacon amit könnyen be lehet szerezni itthon művész minőségben amivel élmény rajzolni szerintem a következők:
-Derwent; Bruynzeel Design; Cretacolor Cleos és csak a Cleos!!!az Art Studio az vacak iskolai cucc!;amit még nagyon eltaláltak az a Lyra Art Design 669 új fejlesztés,és csak ez a típus..többi Lyra felejthető iskolai cucc,csak úgy mint a híres Conte,Koh-I-Noor,szőrnyen karcolnak sajnos olyankor amikor nemkéne.
A Staedtlert Mars Lumographot,Németországban símán megtudod venni,én Ebay-ről rendeltem 2000 ft volt postával együtt a 6 Db-os fémdobozos készlet.
Itt egy link A Ceruzáról amíről áradozok:)

http://www.staedtler.com/Mars_Lumograph_eng.Staedtler#ctl04_Tab-product-tab-2

Nem elfogultság beszél belőllem hanem az élmény amit adott,miután kipróbáltam:)

Üdv_:Haggaimester

anwerosa írta...

Valóban nem tudni, hogy a képek mennyire hasonlítanak az eredetire. Nekem az az érthetetlen, hogy hogyan lehet teljesen feketét rajzolni anélkül, hogy meglátsszanak a vonások. Mint írta Linda Huber, ő a fekete részeket nem szokta eldörzsölni, hanem addig satíroz, míg fekete nem lesz. Mindezt 3B-s ceruzával?
Azt sem szabad elfelejteni, hogy ezek a művészek Photoshoppal dolgoznak és lehet, hogy kicsit javítanak a rajzon.
A rajzlap is sokat számít. Én most próbáltam ki a művészek által istenített Bristol kartont. Hát az igen. Valóban más, és sikerült rajta 6B-sel feketét rajzolnom, bár eléggé megkínoztam a papírt, de jól bírta, nem bolyhosodott. Lehet, hogy a kínzásom eredménye, hogy a feketém eléggé vonalkás.
Nagyon profi vagy ceruza téren. Teljesen belelkesítettél a Staedtlerrel. Én a gaerstaecker.de művészellátótól rendeltem a színeseket. Most néztem a katalógusukban, a 16 db-os Mars Lumograph 9,10 Euró és van benne egy radír is. Viszont 2 fajtája van, a Design és a Sketching. Gondolom neked a Sketching van meg, mert az megy 8B-től 2H-ig, a Design pedig 6B-től 4H-ig. Nem tudom, egyébként, hogy mi a különbség a 2 típus között ezen felül.
Csak az a baj a Gaerstaeckerrel, hogy min. rendelés 50 Euró.

Haggaimester írta...

Igen,a Design főleg a tervezőknek műszakirajzolóknak készített összeállítás mivel a magassabb keménységű ceruzákat tartalmazza,míg a Sketching a vázlatrajzokra és általános rajzokra lett összeállítva, nekem is ez a doboz van meg hiszen csak ez tartalmazza a legsötétebb 7B,8B-és ceruzákat.-A 19Db-os készlet jó választás mivel duplán tartalmazza a leggyakrabban használt keménységeket,van benne plussz 1 db a 2B,4B,6B keménységekből.
Egy kérdés...színes ceruzában melyiket használod?

Haggaimester írta...

Ja és visszatérve Huberre,...alapossan nézegettük a galériáját mindamellett,hogy tökéletes rajzai vannak úgy érzem valóban belevan piszkálva Photoshop-pal természetellenessen kontrasztossak a képei a fekete túl fekete,és nálam pont a fehérnél eset le leginkább,az egyik rajzán a rajz területen kívül eső fehér területekben jelentős színérték eltérést figyeltem meg szinte világít a fehér...egy rajzlap pedig természetesen nem lehet ennyire fehér főleg hogy a többi nem rajzolt terület sötétebb fehér.-Nem hiszem hogy felszedéssel lett volna ilyen ragyogóan fehér.-Szóval biztossan valamilyen digitális szűrőt használ amit jó kis pénzért vásárólt magának.-Persze mindettől ő egy jó grafikus,aki a tökéletességekre a részletekre törekszik szerintem túlontúl,hisz akár a digitalizálást is beveti ennek érdekében hogy leessen az álla az embereknek.-Én nem annyira vonzódom ehhez a stílushoz,...egy ismerősöm azt mondta erre a rajz technikára,hogy inkább fényképeznének.
Így akár 3B cerkát is használhat,hisz úgyis jön a Photoshop szűrő és úgyis fekete lessz mint a bika szőre:)

Castia írta...

Nekem is ugyanez a 6-os készlet Staedtler Mars Lumographom van, szintén ebayről. A 8B tényleg a legfeketébb fekete, amivel valaha találkoztam grafitban, és ehhez képest nem is annyira csillog, bár szkennelni nem könnyű.

anwerosa írta...

Haggaimester, igen nekem is feltűnt, hogy szinte vakít a fehér, ami egyébként nem lehet vakítóbb a rajzlapnál. Lehet, hogy a rajzolás is arról szól ma, mint a fényképezés, hogy hogyan tudod Photoshoppal minél szebbre kiszínezni a képeidet?

Én a Faber-Castell Polychromos színesceruzákat használom. Ezekben olajos alap fogja össze a pigmenteket. Olvastam, hogy a színes ceruzák Mercedese a Prismacolor, amit már csak Amerikában gyártanak. Azok viasz alapúak és állítólag gyönyörűen lehet velük dolgozni, csak a viaszos ceruza hajlamos a "kivirágzásra", ami nem tudom hogy néz ki. Azt írják, a viasz kiül a rajz tetejére. Az olajos ceruzákkal ez nem fordul elő, de azok egy kicsit keményebbek.
A prismacolornak van egy színtelen Blendere, amivel szépen össze lehet mosni az árnyalatokat. Újabban a Polychromosnál is láttam ilyet, de sajnos nem volt készleten, mikor rendeltem.

anwerosa írta...

Castia, azt hogy érted, hogy a 8B-set nem könnyű szkennelni? És hogy oldod meg?

Castia írta...

Ezen a képen a kalapon szinte csak ezt a ceruzát használtam, és ahogy látszik, teljesen fekete lett, de a digitalizálásban egybeolvadt az a textúra, amit egyébként kialakítottam. Az árnyékban lévő szemnél is használtam, ott meg valahogy csúnya szemcsés lett. Mondjuk egyébként se a legjobban sikerült rajz, de hát a hibáiból tanul az ember lánya. :)
http://www.kockart.hu/gallery/cas/kalapban-3212

anwerosa írta...

Tényleg igazi fekete lett a kalap. Szép a rajz, gondolom élőben sokkal finomabb. Nekem is a digitalizálással van gondom. Főleg, ha meg kell fordítani a képet, akkor eltorzul és teljesen durva vonalkás, szemcsés lesz, pedig az eredeti sima, finom.
Néztem a többiek képeit, valóban ilyen finoman dolgoznak, vagy hozzáigazítanak Photoshoppal? Nekem nincs meg a program és a szkeneléssel nem vagyok igazán megelégedve.

Castia írta...

Valamennyit gondolom igazítanak, de jó papírra, nagyon türelmes munkával tényleg lehet ilyen sima textúrát kialakítani. Viszont a digitalizáláson akkor is rengeteg múlik, néha csak nézem, hogy milyen foltok, szemcsék és egyéb "szemetek" látszódnak a képernyőn, amiket ha kifolyik a szemem, akkor se látok a papíromon. Én az ilyeneket szoktam eltüntetni utólag, ha nagyon zavaró, de amit papíron is látok, abba nem nyúlok bele. Végülis tökéletesíthetném akár most is az egy évvel ezelőtti rajzaimat PS-sel, de akkor hol látszódna a fejlődés a munkáimon.

anwerosa írta...

Igen, ha lenne PS-em, én is csak annyit igazítanék, hogy úgy nézzen ki, mint az eredeti rajz. Többet valóban nem érdemes, hiszen olyan jó a régebbi rajzokat összehasonlítani az újakkal.:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...