2011. július 10., vasárnap

Javítgatások

Sok művész írja, hogy kész rajzait félreteszi pár hétre és amikor újra megnézi, akkor kijavítja az esetleges hibákat.

Rajzolás közben az ember teljesen megbarátkozik a saját alkotásával és ismerősként tekint vissza az adott portré akkor is, ha nem teljesen jó. Meg aztán talán az a mondás is érvényes, hogy más rajzán a szálkányi hibát is észrevesszük, saját rajzunkon meg a gerendát sem. Talán ez is azért van, mert egy idegen friss tekintettel néz a rajzunkra, amit mi a teljesen belegabalyodott szemeinkkel látunk.
Az is megesik, hogy a rajz vége felé egyre izgalmasabbá válik. Az ember türelmetlenül várja a végeredményt és ugyanakkor talán elkapkod vagy elnaggyáz bizonyos dolgokat.

Én most két rajzomat szedtem elő és újult tekintettel javítottam rajtuk. Az egyik rajz a kedves ismerős hölgy portréja, amit kicsit sápadtnak, egytónusúnak találtam és a hölgy is mondta, hogy a szemeit rajzolhatom sötétebbre. Eléggé bátortalan voltam, mert a fotón viszonylag sötét, árnyékos az arca és a szemeitől is tartottam, hogy panda macisra fognak hasonlítani, de azért most jobban rányomtam a ceruzát és az arcot is kicsit hozzásötétítettem a szemfestékhez.


A másik rajzom Johnny Depp portréja, akinek a bajuszával nem akart stimmelni valami. Végül Castia hívta fel rá a figyelmemet, hogy a jobb oldalon több szőrszálat rajzoltam a kelleténél. Köszi, Castia!
Ha már a szememnek nem hihetek, akkor ilyen esetben elő kell szednem a vonalzót és keresztben-hosszában leméricskéltem a bajuszt és kiderült, hogy máshol is volt hiba, de így már remélem nem féloldalas a művész úr arcszőrzete.:)


Persze megesik, hogy ennek ellenére pár hét vagy hónap múlva megint nem fog tetszeni valami. De ezzel nem csak én vagyok így. Jót mulattam, mikor olvastam a francia festőről, Pierre Bonnardról (1867-1947), hogy többször is előfordult vele, hogy amikor vendégségben volt a barátainál, kijavította a festményét, amit még évekkel azelőtt eladott nekik.:)

2 megjegyzés:

Castia írta...

Ez tényleg vicces, elképzelem ahogy a festő odaáll a falra akasztott kép elé, és elkezdi javítgatni. :D
Sokat számít a pihent szem, illetve a külső szem is, mások egy pillanat alatt meglátják azt a hibát, amin én hiába töröm a fejem, csak érzem, hogy valahol picit nem stimmel. Nekem sokszor a digitalizálás is segít észrevenni a hibákat, amik magán a rajzon nem tűnnek fel munka közben.

anwerosa írta...

A digitalizálástól talán kicsit kontrasztosabbá válik a rajz. Ez néha jó, de a legújabb rajzomnál például bosszant, hogy a nagyon halvány tónusaim "kimosódtak" és fehérnek látszanak.
Néha viszont pont azt emeli ki, ha satírozáskor nem egyenletesen dolgoztam, hanem néhol erősebb vonások is vannak. Ilyenkor hasznos, ha a scaneléskor kiderül a hiba.:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...