2012. június 23., szombat

Acryl tutorial - nemes paripa festése

A "Mein Kreativ Atelier" c. újság ingyenesen megjelentetett egy tutoriált, melyben lovat festenek acryllal. A PDF szabadon letölthető itt: Ló festése tutorial
Itt megtekinthető a kész festmény és a fotót is ki lehet nyomtatni.
Bár a tutorial meghatározott márkájú festékeket és médiumokat javasol, ezek tetszés szerint kicserélhetők más márkák hasonló színeire, termékeire.

Aki pedig nem tud németül, annak lefordítottam a szöveget:

Nemes paripa

Tegyék kezüket a szívükre! Nem olajfestményre tippelnének a lenyűgöző lóportré láttán?
Acryl festékkel is lehet a régi mesterek stílusában festeni - még haladóknak is kihívás.

A hagyományos festési technika, amit Margit Gieszer ezzel a képpel bemutat, átlátszó rétegekből épül fel. Ez azt jelenti, hogy vékony, áttetsző rétegeket (lazúrokat) viszünk fel ugyanabból vagy hasonló színtónusokból, miközben az alsó lazúrnak már száraznak kell lennie. Ez a festésmód az olajfestészetből származik.
Ezért olajfestékkel is festhetik a képet. Az acrylfestékeknek az az előnyük, hogy a lazúrok gyorsabban száradnak, de általában nem olyan intenzív színűek és hígított lazúrként nem tapadnak olyan jól. Hogy mégis olajfestmény hatást keltsünk, segít, ha a lazúrszínekhez egy speciális acryladalékot (médium) keverünk hozzá.

Anyagszükséglet:
- festővászon 80 x 100 cm
- acryl festékek (Lascaux Studio) égetett umbra, ultramarinkék sötét, carbonfekete
- acryl (Lascaux Artist) titánfehér, transoxydsárga, transoxyd vörös, transoxyd barna
- Lascaux átlátszó lakk 1-UV selyemfényű
- Ecsetek (da Vinci) körecset 0-ás, finom laposecset 80- és 40 mm-es, macskanyelv alakú ecset 4, 6, 8-as méretben
- Tesa kreppszalag
- puha pasztellkréta titánfehér színben

1. A vásznat ultramarinkék és égetett umbra keverékével lealapozzuk és száradni hagyjuk. A lófej körül utólag lesz feketére festve - ha az egész alap fekete lenne, a sötét részek lukaknak látszanának.
Az alaprajzot pasztellkrétával átmásoljuk a vászonra.

2. Egy eredeti méretű fekete-fehér másolat a lófejről segít a motívum kidolgozásában és bizonyos kontúroknál. A másolatot rögzítsük a vászonra!
Festéskor a fehér festékkel a legvilágosabb részekkel kezdjük. A fehér kiemeléseket most még csak hozzávetőlegesen ábrázoljuk. Finom ecsetvonásokkal konkrétabbá és pontosabbá tesszük és ezáltal közelítünk a formához.

3. A fejtől a test felé tovább dolgozunk. A ló szemébe a fehér fényfoltot kis pontként tesszük, az orrlukak szélén lévő fényfoltokat és a száj körüli szőrszálakat is megerősítjük.
A ló nyakát és törzsét nem festjük olyan világosra, mint a fejet, a körvonalakat száraz ecsettel enyhén homályosra kenjük el.

4. Megfestjük a részleteket - a szempillákat és a fényfoltokat a szemhéjakon. Minél finomabb az ecsetszőr, annál szebb lesz az eredmény. A fehér részeket fokozatosan egymásba olvasztjuk. A szőrt mindenütt fehér kiemeléssel festjük, vagyis a fehér részeket hangsúlyozzuk.
A szem és az orrlukak árnyékos belső oldalán kívül nem szabad feket lukaknak maradni. A nagyobb felületeket a 4 cm széles ecsettel mégegyszer fehérrel átfestjük és ezáltal még világosabbá tesszük. Óvatosan és könnyedén festjük több rétegben.

5. A sörényt a ferdén tartott ecsettel előbb a tincsek formájára festjük úgy, hogy vékonyabb és szélesebb tincsek is legyenek. Az egyes szőrszálakat csak a legvégén egészítjük ki. A tincsek bal oldalán árnyékot festünk a szőrbe.

6. Felvisszük az első lazúrrétegeket. A világosabb részeken tranzoxyd sárgával, a sötétebb részeken tranzoxyd pirossal (a szemet és az orrluk sötét részeit kihagyjuk).
Ehhez az áttetsző lazúrszíneket a Lascaux médium 3-al jól elkeverjük és egyenletesen felvisszük. Mindegyik lazúrrétegnek teljesen száraznak kell lennie, mielőtt a következőt felvisszük. A további lazúrokat csak ott visszük fel, ahol a szín még nem tűnik elég erősnek. Azokon a részeken, amik világosan maradnak, csak 1 vagy 2 lazúrréteget viszünk fel.

7. A színeket további rétegekben felvisszük, hogy szép vöröses tónust érjünk el. Az árnyékokat és legsötétebb részeket tranzoxyd barna lazúrral elmélyítjük.

8. Az árnyékokat tranzoxyd barnával festjük és a legsötétebb részeken újabb és újabb lazúrrétegekkel elmélyítjük. Hozzáadjuk a fülek árnyékos részeit, a finom szőrszálakat és a sörény szálait. A ló állán a finom szőröket egészen finom titánfehér vonásokkal festjük. A sörényre  a fényes részeket titánfehér és tranzoxyd sárga keverékével visszük fel.
A pupillát feketével besötétítjük. A pupilla alatti félkör alakú fényt transoxyd barna és egy leheletnyi titánfehér keverékével jelezzük. A pont alakú fényfolt viszont tiszta fehér marad.

9. Hogy a ló igazán érvényesüljön, fekete hátteret kap: A lovat előbb a macskanyelv ecsettel carbonfeketével körbefestjük, majd a maradék hátteret a 80 mm-es ecsettel töltjük ki.

10. A festéket legalább 24 órán át száradni hagyjuk, utána leellenőrizzük még egyszer, hogyan hat és szükség esetén kijavítjuk. Csak ezután kenjük le a Lascaux UV3 védőlakkal, ami a sérüléstől és a napfénytől védi.

2 megjegyzés:

gromine írta...

Köszönöm szépen a fordítást.
Megfestetted?

anwerosa írta...

Szívesen! Még nem mertem vállalkozni a megfestésére.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...