Persze vannak a módszernek ellenzői, akik csalásnak tartják, de szerintem kezdetben nagy segítséget jelent, amíg annyira megedződik a szemünk az arányok felismerésében, hogy később már nem lesz rá szükség. Arról nem is beszélve, hogy olyan nagy művészek is minden szégyenérzet nélkül használták, mint Albrecht Dürer..
.
... és Jean August Dominique Ingres:
Ingres: Study for Oedipus and the Sphinx (1808) |
Ingrest a legnagyobb francia portrérajzolónak tartják. Ő a vázlatok kinagyítására használta a négyzetrácsokat, amikor a vászonra átmásolta. A vázlatait sem minden segítség nélkül készítette, mert az a hír járja, hogy már használta az úgynevezett camera obscurát. Ez egy olyan szerkezet, mely tükrök segítségével a modell képét a rajzlapra vetíti, így csak meg kell rajzolni a körvonalakat. Másként nem tudott volna ilyen hihetetlen anatómiai pontossággal rajzolni, mint a például a lenti rajz:
Jean August Dominique Ingres: Odalisque and Slave |
A technikai segítség tehát nem szégyen.
2 megjegyzés:
Érdekes téma! Ezzel kapcsolatban én is találtam egy cikket, az utolsó mondatban van a lényeg! :)
Érdekes , nem is gondoltam volna, hogy milyen segítségeket, "trükköket" alkalmaztak régebben.
Megjegyzés küldése