Albrecht Dürer - Imádkozó kezek |
Igen, a nemesfémek még erre is jók. A technika nem új, Leonardo da Vinci, Raphael, Dürer és Michelangelo is alkalmazták már. (Dürer fenti Imádkozó kezei és Leonardo portréi így készültek)
Nem is volt nagyon más választásuk, mert akkoriban még nem ismerték a grafitot. 1550 körül jelent meg a grafit és fokozatosan kiszorította az arannyal, ezüsttel rajzolást (angolul goldpoint és silverpoint) elsősorban egyszerűsége miatt.
A technika biztos kezet és nagy türelmet igényel. A nemesfém vonásokat nem lehet kiradírozni, ezért pontos előkészületet, megfontoltságot igényel. Az eredmény azonban semmilyen grafitrajzhoz nem hasonlítható, selymes fényű, különleges, antik hatású lesz. Idővel az ezüst és az arany is kissé besötétedik, patinát kap, ami még értékesebbé teszi a képet.
Rajzoláshoz bármilyen nemesfém alkalmas. A mai aranyárak mellett kezdőknek érdemes egy használt ezüstékszerrel kezdeni. A fülbevaló kapcsa, amelyiknek elveszett a párja, vagy már nem divatos vagy egy medál, alkalmas a finomabb kidolgozáshoz, a nagyobb felületeket egy régi ezüstgyűrűvel is be lehet satírozni.
Alapként sima felületű rajzlapot használnak, amit gessoval lealapoztak. A gesso az akryl- és olajfestészethez használt alapozó. Fontos, hogy puha ecsettel vigyük fel, hogy ne maradjanak ecsetvonások. A gesso alapon azonban ne várjunk el igazán sötét tónusokat, mert arra nem alkalmas.
Gordon Hanley - After The Masquerade |
Aki azonban ilyen csodálatos rajzokat szeretne készíteni (igen, ez rajz és nem fotó), annak érdemes egy kezdőkészletet venni. A régi mesterek által használthoz hasonló alapozót és tiszta fém "ceruzabelet" a silverpointweb.com -on be lehet szerezni. Ezt az oldalt maga az ausztrál művész, Gordon Hanley ajánlja és szerinte nem is olyan drága, mint gondolnánk. Az oldal "workshops" menüpontjában leírásokat találunk arról, hogyan alkalmazzuk a technikát és ötleteket, hogyan készítsünk magunknak ezüstceruzát. Érdemes felkeresni egy ötvös ismerőst, akitől nemesfém rudacskát lehet kérni, ami egy régebbi típusú töltőceruzába befogatható.
Gordon Hanley maga is készített egy bemutató videót. Jeggyűrűt, ezüstkanalat és régi pénzérméket, bármilyen nemesfémet fel lehet használni. Azt azonban nem javasolja, hogy a jeggyűrűnket polírozzuk rajzolás közben, mert idővel el fog kopni.
A tiszta fémek adják a legfinomabb árnyalatokat puhaságuk miatt. A sötétebb részeket ezüsttel, a világosabbakat arannyal rajzolja. Azt is elleshetjük, hogy milyen satírozási technikát használ. A videó végén a slideshowban pedig megcsodálhatjuk a művész ámulatbaejtő munkáit:
Gordon Hanley honlapja: www.gordonhanley.com
5 megjegyzés:
Nagyon szép és érdekes, főleg ahol a fény felé fordítva látszik, hogy tényleg arany csillogása van. Azért én maradok a grafitnál, így nem kell tartanom attól, hogy egy félresikerült rajzzal egy kisebb vagyont is kidobok a szemetesbe. :)
Tényleg nagyon érdekes, hogy mivel nem lehet rajzolni, és milyen szép és míves lesz az alkotás.
Castia, szerintem te már vagy olyan profi, hogy nem rontanád el. Ha a rajzot először egy külön papírra készíted és csak a végleges körvonalakat másolod transzfer papírral a felületre, akkor a többi már stimmelni fog. Egy "ceruzabéllel" állítólag nagyon sokat lehet rajzolni és nem annyira drága. Ezen kívül rézzel is ki lehet próbálni, bármilyen más nemesfém jó. Az engem is megijeszt, hogy nem lehet javítani, de azért én kipróbálnám.:)
Igen, teljesen egyedi és különleges technika szerintem.
Èn eddig úgy tudtam hogy az arany nem is fog mert ami arany az nem foghat
Megjegyzés küldése